| |
 |
|
 |
|
POZOR! Tento článek byl naposledy aktualizován před více než dvěma lety!
Je možné, že následující stránka obsahuje odkazy, které dnes již nejsou funkční,
nebo že některé informace uvedené v tomto článku se v průběhu času ukázaly jako
prokazatelně chybné. Pokud jakoukoliv podobnou závadu zjistíte, tak neváhejte
napsat co nejpřesnější popis závady do veřejného komentáře pod článkem: redakce
TečkyCZ nové komentáře neustále sleduje, a to i pod těmi nejstaršími články.
V celé řadě případů lze chyby snadno opravit - např. se stává,
že video na YouTube bylo smazáno a znovu nahráno pod jiným id. V jiných případech
někdo zase zakáže embedovaní videa, která přitom existuje ve více kopiích, nebo se
z webu ztratí stránka umístěná na negarantovaném freehostingu, zatímco původní autor stránek
si mezitím zaregistruje vlastní doménu, atd.
Děkujeme všem, kteří pomáhají opravovat chyby ve starších webových stránkách a
udržují tak Internet naživu - redakce TečkyCZ.
Čím nahradit JE - část 3: etanolxChaos 16. dubna 2004 [2599 znaků] [editováno 17. března 2006] [Slunce, vítr, voda]
★ [ + ] 1 [1x] [ - ] Zobrazení 21766 ← Facebook 9 Twitter 16 Google 62 Komentářů 13
Etanol vyrobený z biomasy lze zařadit mezi obnovitelné zdroje energie. V současnosti byly navíc objeveny nové možnosti jeho energetického využití pomocí katalytických reaktorů a palivových článků, při které je dosahováno účinnosti až 50%.
Pohon klasických spalovacích motorů etanolem není nic nového pod sluncem. Dosahuje se u něj běžně účinosti kolem 20%, a asi jediným ekologickým aspektem tohoto druhu spalovacího motoru je skutečnost, že se etanol obvykle vyrábí z biomasy - tzn. jde o obnovitelný zdroj elektrické energie. (Např. v Brazílii jeden čas jezdilo snad až 1 milión automobilů poháněných etanolem vyráběným z cukrové třtiny; ovšem poté co byly na území Brazílie objeveny zásoby ropy se tam situace na trhu pohoných látek pokud vím přizpůsobila zbytku světa).
Co byste ale řekli využití etanolu s účinností 50% a přitom bez škodlivých vedlejších účinků jeho spalování ?
Takové účinosti lze údajně dosáhnout při použití katalytického reaktoru rozkládajícího etanol na vodík a kysličník uhličitý. Vodík se dále použije v palivovém článku pro výrobu elektrické energie, oxid uhličitý pravda uniká do ovzduší - ovšem jednak ho díky větší účinosti při stejném "šlápnutí na plyn" vznikne méně, jednak pochází z etanolu vyráběného z biomasy, tzn. jde o obnovitelný zdroj energie a globálně nedochází k zhoršování skleníkového efektu.
Uvedená reakce využaduje katalyzátor na bázi Rhodia a Ceru - což, pravda, nejsou zrovna běžně dostupné prvky a pravděpodobně to může bránit levnému masovému nasazení této technologie. Nicméně celý proces představuje zajímavou alternativu k vizi vodíkového hospodářství budoucnosti - vodík totiž nelze jednoduše přepravovat ani skladovat, a to ani jako plyn, ani v kryogení zkapalněné formě (slyšeli jste někdy o nějakých "vodíkovodech" ?), experimentuje se sice s hydridy kovů - ale to nebude vůbec nic jednoduchého, pokud je mi známo. A co je nejkurióznější je způsob průmyslové výroby vodíku: ano, teoreticky lze vodík elektrolyticky vyrábět z vody pomocí nějakého "čistého" zdroje elektrické energie (stoupenci JE tam samozřejmě zařadí JE, my ostatní obnovitelné zdroje energie), ale v praxi se to z mnoha důvodů nedělá - je to drahé, vodík se špatně skladuje, apod. - a proto se vodík průmyslově vyrábí z metanu - tzn. hlavně ze zemního plynu - a odpadní oxid uhličitý se přitmo vypouští do atmosféry ! To je hlavní důvod, proč lze vodík katalyticky výrobený z etanolu řadit mezi obnovitelné zdroje energie, využívající biomasu, a proč "etanolové hospodářství" představuje zajímavou odlehčenou alternativu k stávajícím vizím "vodíkového hospodářství", které si jeho stoupenci zřejmě představují jako "společnost trvale udržitelného těžkého průmyslu".
Volně přebásněneno podle článku na SpaceDaily.com
Sloupcová sazba: pokud je okno prohlížeče dostatečně velké (na monitoru s dostatečným rozlišením),
zobrazí se článek ve více sloupcích (w3.org).
Testováno v browserech Firefox, Opera
a Chrome. Není implementováno v Internet Exploreru.
Tato feature může způsobovat problémy ve starších verzích prohlížečů s jádrem Webkit (Google Chrome, Safari, Konqueror).
Pokud nevidíte článek celý, zkuste zmenšit okno prohlížeče nebo použít verzi pro tisk.
[zpět na začátek sloupcové sazby] Pokud se vám článek líbil, zkuste autora podpořit [zobrazit možnosti] →- moderujte článek kladně (v záhlaví nebo níže) nebo odstraňujte negativní přívlastky, se kterými nesouhlasíte
- moderujte relevantní komentáře kladně (stanou se nedílnou součástí článku) a nesmyslné naopak záporně
- napište pod článek sami pozitivní či přínosný komentář (pokud vím, tak většina autorů na webu má ráda komentáře)
- uvažujte TečkaCZ-kovitě a používejte mikrosyntaxi v komentářích (používejte hashtagy, vkládejte odkazy nebo obrázky...)
- uploadněte si ikonku ke své přezdívce, pod kterou komentujete články [www.gravatar.com] :-)
- staňte se registrovaným komentátorem a moderátorem [COMMING SOON]
- sdílejte tento článek v sociálních sítích a na diskuzních fórech (některé předem připravené možnosti viz níže)
- followujte (sledujte, spřátelte si...) TečkuCZ v sítích [Identi.ca] [Twitter] [Google+] nebo odebírejte [RSS kanál]
- zašlete Bitcoin dar dle vlastního uvážení (např. 0.01-0.1 BTC) na účet [19rriLx8vR19wGefPaMhakqnCYNYwjLvxq] :-)
- zašlete peněžní dar dle vlastního uvážení (např. 1-10 CZK, VS=číslo článku) na transparentní účet [2900242944/2010]
Sdílet v síti [Identi.ca - musíte být předem přihlášeni] [Twitter] [Facebook]
[Jagg.cz] Formátovat pro tisk [bez komentářů]
[s komentáři]
Krátká forma URL (adresy) [http://teckacz.cz/173]
Všechny články [od autora xChaos]
[v rubrice Slunce, vítr, voda] [nejnovější]
Hodnocení článku čtenáři [ + ] 1 [1x] [ - ] Tip: Pro moderaci ÄlĂĄnkĹŻ (kladnĂŠ nebo zĂĄpornĂŠ hodnocenĂ) je nutnĂŠ pouĹžĂt browser, kterĂ˝ podporuje javascript a cookies.
Komentáře čtenářů [napsat vlastní]
Pavel Nedbal 17. dubna 2004 ★ [ + ] 0 [0x] [ - ] ← pro ohodnocení komentáře se není nutné nikde registrovat
→ [/-/755] ← na komentář můžete odpovědět nebo ho sdílet
1) Máte představu, kolik ploch by se muselo osázet, aby jste dostal alkohol v množství odpovídajícím spotřebě benzínu a nafty ?
2) Nepřeceňujete trochu praktickou účinnost palivových článků při použití s proměnnou zátěží v autech (palivový článek se nepřizpůsobí okamžitě aktuelní potřebě výkonu) oproti poněkud zase podceněné účinnosti dobře zkonstruovaného spalovacího motoru ?
xChaos 18. dubna 2004 ← komentářů 5520 ☯ 0 [3050x] ★ [ + ] 0 [0x] [ - ] ← pro ohodnocení komentáře se není nutné nikde registrovat
→ [/-/756] ← na komentář můžete odpovědět nebo ho sdílet
1) Vzhledem k tomu, že účinnost spalovacích motorů zdaleka není 50%, tak si myslím, že by to nebylo tak strašné. V Brazílii tu třtinu pro milión automobilů už kdysi pěstovali, a to při účinnosti 20% (přímé spalování).
<p>
2) Tu účinnost 50% jsem si nevymyslel, věrohodný zdroj nez SpacDaily.com citovat nemůžu, ale zdá se mi to možné. Co se týče šlápnutí na plyn, tam obecně u elektromotorů není problém - reagují lépe než spalovací motor - problém jsou samozřejmě baterie, a vtip je v tom, že v tomhle případě je neustále dobíjí palivový článek.
<p>
Přijde mi to docela reálné - palivové články se začínají objevovat i jako zdroj do notebooků (které se spotřebou energie začínají blížit automobilům, a v přepočtu na hmotnost je možná už předhonily :-)
fikus (anonym) 18. dubna 2004 ← komentářů 583 ☯☯ 78 [166x] ★ [ + ] 0 [0x] [ - ] ← pro ohodnocení komentáře se není nutné nikde registrovat
→ [/-/758] ← na komentář můžete odpovědět nebo ho sdílet
ja souhlasim s tim, ze etanolu, tedy lihu, by se mela obecne venovat
vetsi pozornost. jednak je to organicka surovina, da se ziskat
ekologickym zpusobem (kvaseni) a jeste to jde vychlastat!
Pavel Nedbal 19. dubna 2004 ★ [ + ] 0 [0x] [ - ] ← pro ohodnocení komentáře se není nutné nikde registrovat
→ [/-/759] ← na komentář můžete odpovědět nebo ho sdílet Mýlíte se. Účinnost 20% měly spalovací motory za krále Klacka, dnešní moderní motory již dosahují 30-35%, zatímco 50% je pro seriově vyráběný palivový článek velice optimistické přání, nadto reformace etanolu na H2 stojí nemalou část energie, ale dejme... [celkem 1584 znaků] [zobrazit]
Mýlíte se. Účinnost 20% měly spalovací motory za krále Klacka, dnešní moderní motory již dosahují 30-35%, zatímco 50% je pro seriově vyráběný palivový článek velice optimistické přání, nadto reformace etanolu na H2 stojí nemalou část energie, ale dejme tomu, že by mohl být časem článek na etanol přímo. Nadto, spalovací motor je velmi dobře vyrobitelný a vydrží statisíce kilometrů, palivový článek vyžaduje drahé vzácné kovy choulostivé na nečistoty a jeho životnost je omezená. A kdyby jste problém praktické neregulovatelnosti výkonu palivového článku chtěl řešit přidáním akumulátorů, dále si zbytečně nemálo zvyšujete hmotnost a ty akumulátory taky moc nevydrží a materiálů na ně (alespoň ty kvalitní, ne olovo) (zatím) taky není dost. Takže spíš vidím dvě varianty, buď spalovací motor optimalizovaný na etanol, nebo čisté elektromobily dobíjené z rozvodů, pokud možno mimo odběrové špičky. Ale s tím etanolem samotným to taky není tak jednoduché, jak by se zdálo, poměrně dost energie se spotřebuje na jeho destilaci, nemluvě o tom, jaké plochy pro produkci plodin vhodných ke zkvašení by jste potřeboval. Výroba z obilí nebo z brambor (tam je hodně vody co balastu) je údajneě tak nastejno. Když z obilí, řekněme že vyprodukujete 4 tuny obilí z hektaru, řekněme, že z toho dostanete 2 tuny lihu. 1km2 to je 200t, 1000 km2 dá 200 000tun. Roční spotřeba benzín + nafta u nás dělá 5 000 000 tun. Takže, potřebovali bychom osadit 25 000 km2. Je to třetina republiky? Takže takhle to asi nepůjde. Ostatně, podobné je to s představou o pěstování energetických plodin pro vytápění.
Jihrad 19. dubna 2004 ★ [ + ] 0 [0x] [ - ] ← pro ohodnocení komentáře se není nutné nikde registrovat
→ [/-/760] ← na komentář můžete odpovědět nebo ho sdílet
K tematu bych doporucil stranku <a href="http://www.fuelcells.org/fcnews.htm">http://www.fuelcells.org/fcnews.htm</a>
Jinak si myslim ze ethanol jako palivo je idealni.. dobra skladovatelnost a snadna dostupnost.
Treba bioplyn se da pouzivat taky , sem cet o nakym 'JZD' v Cine co ma u prasecaku nakej palivovej clanek na bioplyn a dela jim to tam teplo a elektriku.
(anonym) 19. dubna 2004 ← komentářů 56 ☯ -1 [1x] ★ 0 [0x] → [/-/761] ← na komentář můžete odpovědět nebo ho sdílet Na další zmínku a o podrobosti o chemii té reakce mě upozornil kamarád: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol. ... [celkem 1493 znaků] [zobrazit]
Na další zmínku a o podrobosti o chemii té reakce mě upozornil kamarád: <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol">http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol</a>.
(je to všemožné pojednání o etanolu, ale ke konci stránky
je zmínka i o tomhle katalytickém rozkladu...). Existují snad i další informace... upřesním...
<p>
Účinost 20% je myšlena u spalovacích motorů na etanol, ne u motorů na benzín. Nevím, jak to počítali.
<p>
Ta účinost 50% u palivových článků: samozřejmě tlumočím jen co jsem přečetl jinde - sice si přímo nevýšlím, ale ani nemohu jmenovat nějak zvlášť kvalitní zdroje. Jsou to "populárně vědecké plátky", bohužel na středoškolské úrovni.
<p>
Každopádně: použití etanolu není samo o sobě nic nového, ale pokud někdo objevil reakci (a tenhle bod bych nezpochybňoval), který zvyšuje účinost jeho přeměny na elektrickou nebo mechanickou energii, tak by to mohlo zajímavě ovlivnit poměr cena/výkon. A pozor! možná to není myšleno pro pohon automobilů, ale třeba se těch 20% počítalo při výrobě elektřiny pomocí generátoru poháněného spalovacím motorem na etanol... a dezinformaci jsem zavlekl do článku až já :)
<p>
Představte si místo automobilu spíše autonomní ekologické obydllí, které je vybavené solárními články, větrnou elektrárnou - a podzemními nádržemi na etanol. V případě, ze zrovna nesvítí slunce ani nefouká vítr, se elektřína začne
vyrábět katalyticky z etanolu - a to daleko účiněji, než např. spalováním biomasy.
<p>
Taková představa se vám nelíbí ?
xChaos 19. dubna 2004 ← komentářů 5520 ☯ 0 [3050x] ★ [ + ] 0 [0x] [ - ] ← pro ohodnocení komentáře se není nutné nikde registrovat
→ [/-/762] ← na komentář můžete odpovědět nebo ho sdílet
... předchozí příspěvek jsem spáchal já, pardon. Jinak díky Jihradovi za zajímavý link... palivové články jsou zjevně kapitola sama pro sebe... i když patří spíš do kategorie "akumulace a přeměny energie", než "výroba energie"... ale možná právě ta akumulace je klíčový problém...
sub-lunar (anonym) 5. května 2004 ← komentářů 47 ☯ 1 [1x] ★ [ + ] 0 [0x] [ - ] ← pro ohodnocení komentáře se není nutné nikde registrovat
→ [/-/763] ← na komentář můžete odpovědět nebo ho sdílet Je sice pěkné debatovat tady o % účinnosti spalovacích nebo jakýchžetovůbec motorů, ale je tady pár věcí, který sem tady nějak nepochytil. čili: ... [celkem 1097 znaků] [zobrazit]
Je sice pěkné debatovat tady o % účinnosti spalovacích nebo jakýchžetovůbec motorů, ale je tady pár věcí, který sem tady nějak nepochytil. čili:
1-pravda je že ty katalytický články vyžadujou extrémní čistotu paliva, což vám biotechnologie fungující na principu rovnováh bez dalšího (drahého? tech.náročného?) čištění nedají. Taky si nemyslím, že nějaký ty Pt-Pd-whatever katalyzátory rostou na stromě a kupovat si věc,která bude stát x-krát víc než celej barák (ad ten xchaosův eko-dům)...hm, na to se asi moc lidí nechytne
(tím chci říct, že aby jakákoliv taková technologie byla účinná musí se provádět v masovým měřítku)
2-průmyslový využití: tady je asi jasný, že hutě s elektrickejma pecama si nebudou vyrabět šalinu z biomasy; tady prostě potřebuješ ty megawatty a v bio-bordelu je ta energie prostě moc "zředěná". To chcete řešit zrušením JE?
3-no a co uhlí/ropa - jako zdroj různých uhlovodíků a vůbec strategická chemická surovina, kterých se tady prohání komínem miliony tun ročně. Nehledě na odpad (kde je uhelná elektrárna Neporovnatelná se (výkonem)srovnatelnou jaderkou).
Z:-
sub-lunar (anonym) 5. května 2004 ← komentářů 47 ☯ 1 [1x] ★ [ + ] 0 [0x] [ - ] ← pro ohodnocení komentáře se není nutné nikde registrovat
→ [/-/764] ← na komentář můžete odpovědět nebo ho sdílet
nakonec ale musím říct, že bio-věci sou velmi pěknou možností jak udržovat obsah CO2 v atmosféře na royumné urovni, ovšem tento konkrétní případ se asi moc rozšíření nedočká... <howgh>
xChaos 5. května 2004 ← komentářů 5520 ☯ 0 [3050x] ★ [ + ] 0 [0x] [ - ] ← pro ohodnocení komentáře se není nutné nikde registrovat
→ [/-/765] ← na komentář můžete odpovědět nebo ho sdílet
Těžko říct. Článek si nečetl, nejde o katalytický článek, ale běžný článek zařazený za katalytickým _reaktorem_ na bázi Rohia a Ceru - které ale bohužel na stromě skutečně neroste.
<p>
Jak je to s extrémní čistotou, to nevím. Každopádně pokud se za použití téhle technologie nebudou vybírat licenční poplatky, tak se rozšířit může. Kdyby každý dům nebo domovní blok měl ve sklepě cisternu s etanolem, tak tu máme ekologický decentralizovaný energetický systém, nezávislý na vedeních vysokého napětí a JE...
sub-lunar (anonym) 8. května 2004 ← komentářů 47 ☯ 1 [1x] ★ [ + ] 0 [0x] [ - ] ← pro ohodnocení komentáře se není nutné nikde registrovat
→ [/-/767] ← na komentář můžete odpovědět nebo ho sdílet
Pokud by ale mel kazdy dum nebo domovni blok ve sklepe cisternu s ethanolem, tak by to bylo opravdu velmi mnoho ethanolu, ktery by se musel nejak vyrobit a nejak do oněch zmiňovaných nádrží dopravit; většinou asi po silnici kamiónem, nebo byste chtel postavit nejaky lihovody?
xChaos 9. května 2004 ← komentářů 5520 ☯ 0 [3050x] ★ [ + ] 0 [0x] [ - ] ← pro ohodnocení komentáře se není nutné nikde registrovat
→ [/-/769] ← na komentář můžete odpovědět nebo ho sdílet No, proč ne - máme vodovody a plynovody, tak proč ne lihovody ? Rozhodně by byly technicky snáze realizovatelné, než "vodíkovody". Možná ne "lihovody do každého domu" - jednotlivé obce a obvody by měly lokální lihové elektrárny, které by dle možností byly... [celkem 1161 znaků] [zobrazit]
No, proč ne - máme vodovody a plynovody, tak proč ne lihovody ? Rozhodně by byly technicky snáze realizovatelné, než "vodíkovody". Možná ne "lihovody do každého domu" - jednotlivé obce a obvody by měly lokální lihové elektrárny, které by dle možností byly napojené na lihovod, nebo by tam skutečně jednou za čas jezdila cisterna (na vesnici)
<p>
Určitý problém vidím ve zvládání žíznivých alkoholiků, kteří by je navrtávali ;-) Jinak ano, líh je hořlavý a ve větším množství téměř výbušný - není to zcela jednoduché, řeší se podobná třída problémů jako u benzínu, benzínových pump, apod. Nicméně účinnost 50% by za to už myslím stála.
<p>
Rozhodují ekonomické faktory - obnovitelné zdroje postupně zlevňují, neobnovitelné zdražují. No a jestli distribuce a skladování lihu bude levnější než distribuce (a skladování !) elektřiny gigawathodin vyrobených v Temelínu, o tom rozhodne právě jen a pouze účinost přeměny např. na pohybovou energii. Auta jsou zajímavá, protože u těch Temelín na trh právě vůbec nevstupuje, stacionární energetické zdroje budou následovat až později.
<p>
Nedělám si iluze, že lidé budou hlasovat čímkoliv jiným než peněženkou...
krem 6. září 2004 ★ [ + ] 0 [0x] [ - ] ← pro ohodnocení komentáře se není nutné nikde registrovat
→ [/-/1017] ← na komentář můžete odpovědět nebo ho sdílet
Kdyz energie tak stlaceny vzduch viz autonavzduch.cz
| |
Počet zobrazených komentářů: 13 [celkový čas potřebný k prohledání databáze a vytvoření stránky: 0.55 sekund]
- Konce řádků budou zachovány
- Systém se pokusí o autodetekci platných URL (například http://www.domena.tld/cesta)
- Vložení obrázku do textu: +URL (prozatím nelze kombinovat s vložením odkazu)
- Odkaz na jeden konkrétní příspěvek: @přezdívka:id (předvyplňuje se automaticky při psaní odpovědi)
- Odkaz na aktuální příspěvky pod danou přezdívkou: @přezdívka
- Odkaz na aktuální příspěvky obsahující daný tag: #hashtag (hashtag má minimálně 4 znaky)
- Zvýraznění části textu: *text*
Nápověda: ve vlastním zájmu uvádějte u komentářů pouze funkční a dostupnou e-mailovou adresu.
Přezdívku, která je jednou spojená s konkrétní e-mailovou adresou, už nyní nelze bez zásahu
administrátora serveru spojit s jinou adresou. Uvedením neplatné e-mailové adresy si v budoucnu
znemožníte upload ikonky i možnost použít některé další chystané neanonymní funkce vázané na
uvedení platné e-mailové adresy.
TečkaCZ [Nejnovější články] [Nejnovější komentáře] [Zeď vzkazů] [Zeď odkazů] [Začátek článku]
|
|
 |
|
![[]](http://www.gravatar.com/avatar/d73747d27243cd0c1a184b6376e9be49?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/94b652a98d5519730d39fdbe0a9dea91?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/64def6753df6be2ce8eca1ebcb7e60ba?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/3ddbf46000c2fbd44759f3b4672b64db?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/7419dbec7ab81c53b12c59ef7db56b00?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/e061c9aea5026301e7b3ff09e9aca2cf?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/04c2a2268c6dae4720162ca923493243?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/25ba3bc8250b0041532b6fdbf24d724b?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/b551730a408be63e0c6af77d2438f8f1?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/a6f30815a43f38ec6de95b9a9d74da37?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/691bec08078f48f6c34ef6a5603a0cb6?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/bfecb2d8170a86bfe1b0eb3f1fdb6232?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/0674cbdb51301f7894b8d05bf481fb1f?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/6b663ca7d843e033b25dd99b83bf548f?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/e3b11941ffd286532aaec34ff536973c?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/108ade822132f3c761c33ac9b6736a45?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/d9f21abe46994338d79a9ca2b2e5c5c2?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/9aeaed51f2b0f6680c4ed4b07fb1a83c?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/ba5d187b85a17deb0c50a882226c1c74?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/cd67842a8ddee4e8fb96cfe5dbd847ed?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/9178740077a7834cc1ab45db456ed56e?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/175070b8667db9ee4c03c6b7560c8be4?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/5babb2d10a663e0e1cd1bf91f4a1c4a1?s=40&r=r&default=wavatar) ![[]](http://www.gravatar.com/avatar/826b877c5dd6a123283495f971a8ce8b?s=40&r=r&default=wavatar)
|